دکتر جاوید ظفری » رشد و تغذیه کودکان » چگونه سیستم ایمنی کودک را تقویت کنیم؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

چگونه سیستم ایمنی کودک را تقویت کنیم؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که والدین از متخصصان اطفال میپرسند، در مورد راهکار های تقویت سیستم ایمنی کودک است. کودکان در معرض بیماری های مختلفی قرار دارند و برای والدین مهم است تا از بروز این بیماری ها جلوگیری کنند؛ به همین منظور است که تقویت سیستم ایمنی کودکان یکی از دغدغه های والدین محسوب می شود. در این مطلب، دکتر جاوید ظفری موثر ترین راهکار ها برای تقویت سیستم ایمنی را در اختیار شما قرار داده است. با ما همراه باشید.

تقویت سیستم ایمنی کودکان

راهکار های موثر برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

بر اساس تحقیقات اثبات شده، چند عامل در تقویت سیستم ایمنی کودک تاثیرگذار هستند:

1- تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر از بدو تولد و حداقل تا قبل از 6 ماهگی، تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی کودک در سنین بالاتر دارد.

2- خواب کافی

کودکانی که خواب کافی و منظم دارند، سیستم ایمنی قوی تری خواهند داشت.

3- فعالیت های فیزیکی

فعالیت های فیزیکی و ورزش منظم از جمله عوامل مهم در تقویت سیستم ایمنی کودکان است و کودکانی که فعالیت منظم ورزشی ندارند، طبیعتا دچار ضعف سیستم ایمنی خواهند بود.

4- تغذیه مناسب و کافی

کودکانی که به دلیل مشکلات اقتصادی یا هر دلیل دیگری، سو تغذیه دارند، طبیعتا سیستم ایمنی ضعیفی دارند. اما در سایر کودکان که در خانواده های برخوردار از نظر اقتصادی زندگی میکنند هم مشکلات تغذیه ای دیده می شود. گاهی والدین فرض می کنند که کودک آنها تغذیه مناسبی دارد؛ اما تعادل مصرفی کودک درست نیست و مصرف مواد غذایی مناسب شرایط سنی کودک رعایت نمی شود. برای مثال، مصرف بالای قند، سیستم ایمنی را تضعیف می کند؛ اما امروزه کودکان زیادی هستند که قند بسیار بالایی را مصرف می کنند. مصرف میوه و سبزیجات نیز گاهی در کودکان به اندازه کافی نیست یا برخی از گوشت ها به اندازه کافی مصرف نمی شود و این یکی از عوامل ضعف سیستم ایمنی در کودکان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید
نشانه های هولناک دیابت در کودکان

5- دریافت ریز مغذی ها و ویتامین ها

دریافت کافی ویتامین ها و ریز مغذی ها یکی از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی کودکان است. از جمله موارد مهمی که اثبات شده که باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می شوند شامل وارد زیر است:

  • زینک یا روی
  • آهن
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • سلنیوم

کمبود هر یک از ویتامین ها و ریز مغذی های ذگتر شده، می تواند سیستم ایمنی کودکان را تضعیف کند. ترکیبات ذکر شده معمولا باید از طریق تغذیه مناسب در بدن کودک وجود داشته باشند. اما گاهی کودک با کمبود این ویتامین ها مواجه می شود که این موضوع را می توان از طریق آزمایش های چکاپ سالیانه تشخیص داد. بر اساس جواب آزمایش های داده شده، پزشک اطفال تصمیم می گیرد که چه دارو هایی برای هر کودک مناسب است.

نحوه تقویت سیستم ایمنی کودکان

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم در کودکان

بهتر است بدون مشورت پزشک، مکمل هایی که این ویتامین ها را با عنوان “تقویت کننده سیستم ایمنی کودکان” در کنار هم جمع کرده اند را به کودک ندهید؛ زیرا برخی ترکیبات ممکن است مورد نیاز فرزند شما نباشد. به عنوان مثال، ممکن است زینک بدن کودک شما به اندازه کافی باشد، اما مقدار زیادی زینک اضافی از طریق این مکمل ها وارد بدن کودک شود که می تواند آسیب زننده باشد. بنابراین بهترین راهکار برای آگاهی از نیاز کودک، آزمایش های چکاپ و مشورت با پزشک است.

6- مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها سویه های زنده ای از باکتری هایی هستند که برای سلامت فرد مفید اند. تحقیقات نشان داده است که وجود باکتری ها در روده انسان و به ویژه کودکان، باعث تقویت سیستم ایمنی در طول زندگی می شود؛ و اگر از ابتدای زندگی، باکتری های مفید در سیستم گوارش کودکان وجود داشته باشد، می تواند تا سنین بزرگسالی تا حد زیادی باعث تقویت سیستم ایمنی شود. پروبیوتیک ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، در جلوگیری از مشکلات مزمن و شایع گوارشی مانند کولیک در نوزادان، پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش در کودکان و تقویت رشد و عملکرد مغزی کودکان نیز تاثیر بسیاری دارند.

بیشتر بخوانید
علت خستگی شدید و خواب آلودگی کودکان
راهکار تقویت سیستم ایمنی کودکان

مصرف شیر مادر از بدو تولد یکی از عوامل مهم رساندن پروبیوتیک به سیستم گوارشی کودکان است. اثبات شده است که یکی از نقش های مهم شیر مادر در تقویت سیستم ایمنی کودکان، وجود پروبیوتیک در شیر مادر است. امروزه مصرف پروبیوتیک از بدو تولد برای جلوگیری از ابتلا به کولیک توصیه می شود، به ویژه برای کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند. در سنین بالا تر، مصرف کافی لبنیات و به ویژه پنیر و ماست و همچنین میوه و سبزیجات که منابع غنی از پروبوتیک های طبیعی هستند، تا حد زیادی نیاز کودک به پروبیوتیک را تامین می کنند. اما توجه کنید که مصرف چربی زیاد و قند فراوان، از جمله عوامل کاهش پروبیوتیک هست. همچنین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن باکتری های مفید شده و میزان پروبیوتیک بدن کودک را کاهش می دهد.

7- اختلالات روانی

ثابت شده که استرس، اضطراب و اختلالات خلقی مانند افسردگی، اثر مستقیمی بر روی کاهش سیستم ایمنی دارد. کودکان نیز مانند بزرگسالان، تحت تاثیر عوامل درونی و محیطی، می توانند به مشکلاتی مانند استرس و افسردگی دچار شوند. این موضوع تاثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی کودک خواهد گذاشت. کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی می کنند، مشکلات خانوادگی بین والدین، عدم توجه به کودک و نیاز های او، استرس های اعمال شده به کودک از طرف افراد بزرگسال و اضطراب هایی که از جامعه و سیستم های آموزشی به کودک وارد می شود از عوامل تاثیر گذار بر سلامت روان کودک هستند. گاهی استرس ها و اضطراب های پنهان در کودکان وجود دارد که بصورت واضح یا بیان نمی شوند و یا توسط والدین تشخیص داده نمی شوند که گرفتن مشاوره از افراد متخصص در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید
دوران بلوغ و نوجوانی
برچسب ها:
مقالات مرتبط
بلوغ زودرس + نحوه درمان آن

بلوغ زودرس + نحوه درمان آن

بلوغ زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که بدن کودک زودتر از حد عادی و نرمال دچار تغییر شده و شبیه به بدن بزرگسالان شود. اگر دختران...

تغذیه سالم برای کودکان💚

تغذیه سالم برای کودکان💚

تغذیه سالم برای کودکان حیاتی است. ایجاد عادات غذایی خوب از همان ابتدا پایه و اساس سلامتی و تندرستی مادام العمر را ایجاد می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *