دکتر جاوید ظفری » مقالات » دلایل راش پوستی در کودکان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

دلایل راش پوستی در کودکان

راش پوستی کودکان یا جوش های گسترده روی صورت و بدن کودکان نوعی واکنش پوستی نسبت به محرک ها یا بیماری های پوستی مختلف است. راش های پوستی در دوران کودکی شایع هستند و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. بیشتر این عارضه های پوستی بی خطر هستند و گاهی بدون نیاز به درمان ناپدید می شوند.

با این حال، اگر علائم پوستی را در کودک خود مشاهده کردید، بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک می تواند علت را بررسی کند و هر گونه درمان لازم را برای کودک شما توصیه کنند. در این مقاله قصد داریم تا شایع ترین بیماری های پوستی که موجب راش و جوش در بدن کودکان می شوند را مورد بررسی قرار دهیم.

دلیل راش پوستی در کودکان

دلایل شایع راش پوستی کودکان

آلرژی

در بسیاری از مواقع راش پوستی در نتیجه واکنش آلرژیک و حساسیت کودک نسبت به یک محرک ایجاد می شود. کرم های ضد آفتاب، لوسیون ها، دستمال های مرطوب، شوینده های پوست و لباس، برخی موارد غذایی و دارو های مصرف شده از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد حساسیت های پوستی در کودکان شوند.

کهیر

کهیر نوعی ضایعه پوستی است که بطور ناگهانی بوجود می آید و با خارش، سوزش و قرمزی پوست همراه است.

سلولیت

سلولیت نوعی عفونت در لایه های عمیق تر پوست و بافت زیرین است. ناحیه آسیب دیده قرمز، دردناک، متورم و گرم خواهد بود. این بیماری اغلب پاها را درگیر می کند، اما می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. اگر ناحیه ای از پوست کودکتان ناگهان قرمز و حساس شد، فوراً به متخصص اطفال مراجعه کنید. سلولیت معمولاً با ارزیابی علائم و معاینه پوست قابل تشخیص است و معمولاً به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ خوبی می دهد.

بیشتر بخوانید
خشکی دهان در کودکان😯
دلایل راش پوستی کودکان

ابله مرغان

آبله مرغان یکی از بیماری هایی است که موجب راش پوستی می شود. جوش و راش های پوستی در این بیماری به تاول های پر از مایع تبدیل می شوند و بعد از مدتی خشک شده و میریزند. لکه ها بیشتر روی صورت، گوش ها و پوست سر، زیر بازوها، روی سینه و شکم و روی بازوها و پاها ظاهر می شوند.

هیچ درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما می توانید از دارو برای کنترل تب و از برخی محصولات پوستی برای جلوگیری از خارش استفاده کنید.

اگزما در کودکان

اگزما یک بیماری طولانی مدت است که باعث خارش، قرمزی، خشکی و ترک خوردن پوست می شود. شایع ترین نوع آن اگزمای آتوپیک است که عمدتاً کودکان را مبتلا می کند اما می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. اگزمای آتوپیک معمولاً در پشت زانو یا روی آرنج، گردن، چشم و گوش ایجاد می شود.

زرد زخم

زرد زخم کودکان یک عفونت پوستی شایع و بسیار مسری است که باعث ایجاد زخم و تاول می شود. زرد زخم معمولاً جدی نیست و اغلب در عرض یک هفته پس از درمان بهبود پیدا می کند.

نوعی از زرد زخم معمولاً پوست اطراف بینی و دهان را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ایجاد زخم هایی می شود که به سرعت می ترکند و پوسته ای زرد مایل به قهوه ای ایجاد می کنند. نوع دیگری از زرد زخم معمولا روی تنه (ناحیه بدن بین کمر و گردن) تأثیر می گذارد و باعث ایجاد تاول های پر از مایع می شود که پس از چند روز می ترکند.

بیشتر بخوانید
اطلاعات کامل درباره فتق در کودکان

اگر فکر می‌کنید فرزندتان به زرد زخم مبتلا است، به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک معمولا برای درمان زرد زخم از آنتی بیوتیک استفاده می کند.

راش پوستی زرد زخم در کودکان

سرخک

سرخک در کودکان یک بیماری بسیار عفونی است که بیشتر کودکان خردسال را مبتلا می کند. راش پوستی سرخک بصورت لکه های قرمز قهوه ای است که معمولاً از سر یا بالای گردن شروع می شود و سپس به سمت خارج به بقیه بدن گسترش می یابد. همچنین ممکن است کودک شما تب و علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشد.

اگر فکر می کنید فرزندتان به سرخک مبتلا است، فورا به متخصص اطفال مراجعه کنید. سرخک معمولاً در حدود 7 تا 10 روز از بین می رود. استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است برای تسکین تب و درد تجویز شوند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی طولانی مدت (مزمن) است که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته شدن می شود. شدت پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است. هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما تعدادی راهکار وجود دارد که می تواند به بهبود علائم و ظاهر لکه های پوستی کمک کند. به عنوان مثال، کورتیکواستروئیدهای موضعی کرم ها و پمادهایی هستند که می توانند روی پوست استفاده شوند.

انواع راش پوستی کودکان

تب مخملک

مخملک در کودکان یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که معمولاً کودکان بین دو تا هشت سال به آن مبتلا می شوند. راش و علائم پوستی این بیماری عارضه هایی صورتی و قرمز رنگ هستند که معمولا سطحی زبر و سمباده مانند دارند. این بیماری اغلب با گلودرد، تب و سردرد شروع می شود و علائم پوستی دو تا پنج روز پس از عفونت ایجاد می شوند. مخملک معمولاً پس از حدود یک هفته برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید
مشکلات کلیوی در کودکان

درمان راش پوستی کودکان

درمان راش پوستی معمولا با تجویز پزشک و با توجه به علت راش، جوش و لک های پوستی کودکان انجام می شود. برخی از روش های درمان راش شامل موارد زیر است:

  • آنتی هیستامین: آنتی هیستامین ها برای راش هایی که در نتیجه حساسیت پوست ایجاد شده اند مناسب است.
  • کورتواستروئید ها: این نوع از دارو های می توانند در رفع قرمزی، تورم و خارش پوستی تاثیرگذار باشند.
  • دارو ضد خارش: در مواردی که راش های پوستی با خارش همراه هستند، این داور های می توانند به تسکین پوست کمک کنند.
  • دارو های مسکن و ضد تورم

برچسب ها:
مقالات مرتبط
خشکی دهان در کودکان😯

خشکی دهان در کودکان😯

خشکی دهان در کودکان، وضعیتی است که در آن غدد بزاقی در دهان به اندازه کافی بزاق برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی کنند....

مشکلات کلیوی در کودکان

مشکلات کلیوی در کودکان

مشکلات کلیوی در کودکان می تواند چالش ها و نگرانی های منحصر به فردی را برای والدین و مراقبان ایجاد کند. مسائل کلیوی، از...

تشنج ناشی از تب در کودکان

کودکان 3 ماه تا 5 یا 6 ساله ممکن است در اثر تب بالا دچار تشنج شوند. این مشکل که تشنج ناشی از تب نامیده می‌شود، ممکن است در...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *