دکتر جاوید ظفری » بیماری های پوستی کودکان » اگزما در کودکان از علائم تا درمان
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

اگزما در کودکان از علائم تا درمان

زمانی که کودک به اگزما دچار می شود، علائمی مانند التهاب، خارش و قرمزی روی پوست او بروز پیدا می کند و باعث ناراحتی و بی قراری کودک شود. از این رو شناخت علت و علائم و راه های تشخیص و درمان این عارضه برای والدین بسیار مهم است تا از ایجاد آن پیشگیری کرده یا در صورت ابتلا کودک به اگزما در سریع ترین زمان درمان انجام شود. والدین عزیز باید بدانند هر التهاب پوستی در کودکان نشانه اگزما نیست. حال اگر فرزند شما به اگزما دچار شده است می‌دانید باید چطور نشانه‌های آن را تشخیص دهید؟ آیا می‌ دانید نشانه‌های التهابات پوستی دیگر با نشانه‌های اگزما با یکدیگر متفاوت هستند؟

ما در این مقاله به طور مفصل به پاسخ این سؤال‌ها پرداخته و امیدواریم بتوانیم نکات مفیدی را در خصوص درمان اگزما در کودکان در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید تادر این زمینه اطلاعات جامعی بدست آورید.

درمان-اگزما-در-کودکان

اگزما در کودکان

اگزما یا همان آماس پوست یک بیماری پوستی در کودکان است که باعث خشکی و کمبود آب شدید در پوست، قرمزی، پوسته ریزی و بدشکلی در پوست می‌شود. هنوز دلیل مشخصی برای بروز چنین بیماری در کودکان مشخص نشده است اما غالباً این بیماری ریشه ژنتیکی داشته و گاهاً ممکن است براثر آلرژی در کودک به وجود بیاید.

علت اگزما در کودکان

چنانچه سابقه ابتلا به آلرژی در خانواده کودک وجود داشته باشد، احتمال ابتلای کودک به بیماری های پوستی از جمله اگزما افزایش پیدا می کند. از این رو ژنتیک نقش موثری در بروز این بیماری خواهد داشت. از عوامل دیگری که می تواند باعث اگزمای پوستی در کودکان شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • گرده گیاهان
  • دود سیگار
  • آلرژی شیر مادر
  • خشکی پوست
  • تغییرات دما
  • استفاده از برخی از صابون ها و لوسیون ها
بیشتر بخوانید
زگیل پوستی در کودکان چه علائم و درمان هایی دارد؟

تشخیص بیماری اگزما

شروع اگزما در کودکان به شکل زخم‌های برآمده و آبدار است که در چند نقطه در بدن و به طور هم‌زمان ایجاد می‌شود. این زخم‌ها با راش پوستی و خارش زیاد همراه است که منجر به بی قراری و اذیت کودک و والدین وی می‌شود.

شایع‌ترین علت اگزما در کودکان درماتیک آتوپیک (Atopic dermatitit) است که به اگزمای نوزادان نیز معروف است. این نوع اگزما در کودکان با سن بالاتر نیز دیده شده است.

درماتیت آتوپیک چیست؟

(آتوپیک) اشاره به شرایطی دارد که کودک در آن به عوامل آلرژی‌زا در محیط اطراف خود عکس‌العمل نشان می‌دهد و (درماتیت) نوعی التهاب پوستی است که باعث خشکی و خارش پوست می‌شود.

عوامل آلرژی‌زا عبارت‌اند از:

  • گرده گل‌ها
  • کپک‌ها
  • گردوغبار
  • موی حیوانات
  • بعضی از خوراکی‌ها
  • برخی صابون‌ها و مواد شوینده
  • بعضی از پارچه‌ها با بافت‌های پشمی و خشن
  • بعضی از محصولات بهداشتی که حاوی الکل هستند.
  • برخی فلزها و دارو

درماتیت آتوپیک که به آن اگزمای آتوپیک” نیز گفته می‌شود یکی از انواع التهابات پوستی است که باعث زخم‌های طولانی مدت، همراه با خارش و سوزش، تورم و قرمزی است.

این بیماری هرچند که ممکن است در هر سنی بروز کند اما اغلب شروع آن از کودکی است. مخصوصاً در کودکان زیر یک سال که پوست‌های حساس‌تری دارند. با بزرگ‌تر شدن کودک مناطقی از بدن که بیشترین درگیری را با اگزما دارند ناحیه پشت زانوها، ارنج و کف دستان آنها است.

چه کودکانی بیشتر در معرض اگزما هستند؟

  • اگر در خانواده شما فردی مبتلا به بیماری پسوریازیس، اگزما و یا هر نوع التهابات پوستی است می‌توان آن را به‌صورت ارثی و ژنتیکی در کودک مشاهده کرد.
  • آلرژی به انواع مواردی که ذکر شد خود می‌تواند دلیل به وجود آمدن اگزما در کودک شود. اغلب کودکانی که دچار اگزما هستند در بزرگسالی مبتلا به آسم نیز می‌شوند.
  • برخی عوامل محیطی مانند (استرس و فشارهای عاطفی، گرما و خشکی هوا) به شدت می‌تواند در بروز این بیماری تأثیرگذار باشد.
  • از هر 10 کودک یک کودک مبتلا به اگزما است و بیشترین سن بروز این بیماری در زیر 5 سال گزارش شده است. البته خوشبختانه بیش از نیمی از این کودکان در نوجوانی بهبود می‌یابند.
بیشتر بخوانید
نشانه های بیماری پوستی در کودکان

علائم بیماری اگزما در کودکان

برای کودکان مبتلا به اگزما در بین دو ماهگی تا شش ماهگی می‌تواند با علائمی مانند: قرمزی و تورم همراه با خارش و سوزش در ناحیه گونه، پیشانی و دست کودک به همراه باشد.

با رشد کودک می‌توان شاهد بثورات پوستی به شکل دایره‌ای در ناحیه بازوها، پاها و تنه کودک بود. همچنین این ضایعه‌های قرمز رنگ و کبره زده در نواحی مچ دست، مچ پا، خم آرنج و پشت زانو به صورت برجسته، خارشی و فلسی پدیدار می‌شوند.

با بزرگ‌تر شدن کودک و شروع سنین نوجوانی این بثورات فلسی شکل تر می‌شوند و پوست به شدت خشک و کم آب شده و با خارش شدید همراه است. ممکن است این خارش به‌صورت دوره‌ای عود کند و شدت و وخامت آن در آن دوره بیشتر شود.

اگر کودک با کمک اشیاء نوک‌تیز به خاراندن نواحی زخم بپردازد بعد از مدتی این بثورات به شکل زخم‌های قهوه‌ای‌رنگ و عمیق در می‌آید و به همین دلیل است که می‌گویند که اگزما اغلب خارش است که باعث راش پوست می‌شودنه راش پوستی که باعث خارش” می‌گردد.

طول دوره این بیماری چقدر است؟

در کودکان عموماً این بیماری تا 5 سالگی ادامه دارد و در بین سن 5 سالگی تا 6 سالگی بهبود می‌یابد اما در برخی مواقع می‌تواند تا سنین نوجوانی کودک ادامه پیدا کند.

در نوجوانان این بیماری می‌تواند به خاطره تحریکات پوستی مانند استفاده از مواد آرایشی افزایش یابد که والدین باید با رفتار درست و مراقبت‌های عاطفی به بهبود بیماری در نوجوان خود کمک کنند.

نکته مهم: این بیماری مسری نیست و نیازی ندارد تا کودم خود را از خواهر و برادرش دور نگه دارید.

آیا نشانه‌های اگزما در کودکان متفاوت است؟

بله. برخی از این نشانه‌ها در کودکان منحصر به فرد است. اگزما گاهی باعث تشدید بیماری‌های دیگر پوستی مانند درماتیت سبوره” در نوزادی (کلاه گیس پسوریازیس، صدفک: بیماری پوستی که در آن پوست کودک ملتهب شده و به صورت پوسته‌پوسته در می‌آید و درماتیت تماسی: که ناشی از تماس پوست کودک با عوامل محرک که نام بردیم ایجاد می‌شود.

درمان اگزما در کودکان

اولین اقدام برای درمان کودک استفاده از پماد حاوی کورتیزون یا استروئید است. این پماد که کورتیکواستروئید نامیده می‌شود را باید بر روی نواحی که براثر خارش زخم شده است، به دفعات مشخص بمالید. البته درمان اگزما باید زیر نظر بهترین متخصص اطفال انجام شود و از استفاده خودسرانه از داروها باید اجتناب کرد.

بیشتر بخوانید
تب مخملک در کودکان

طول دوره درمان این بیماری نیز در کودکان متفاوت است. باید بدانید نباید پماد استروئیدی که برای کودک دیگری تجویز شده را برای خود خود استفاده کنید.

پماد-اگزما

از جمله داروهای دیگری که در کنار این پمادها می‌توان استفاده کرد:

آنتی‌هیستامین‌ها: برای کاهش حساسیت و خارش در بدن کودک

آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خوراکی: برای پیشگیری از عفونت که در کودکان مبتلا به اگزما بسیار شایع است.

داروهای حاوی آهن: که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود.

فلاوونوئیدها و آنتوسیانین ها: پمادهایی هستند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی می‌باشند که در برابر عوامل محرک و شوک‌ها از پوست کودک محافظت می‌کنند.

ساپونین ها و ترکیبات ایروئیدی: از بافت پوست کوک در مقابل عفونت‌های میکروبی و قارچی محافظت می‌کنند.

در پایان این‌که:

تمامی این داروها باید با تجویز و تشخیص پزشک باشد و به‌طورجدی از استفاده از هرکدام از این پمادها و داروها پرهیز کنید.

همچنین مواد خوراکی حاوی پروتئین و آهن می‌تواند باعث افزایش سیستم ایمنی بدن کودک شود و به رند بهبودی او کمک شایانی کند.

و در آخر می‌توانید به مراجعه به سایت و یا مطب متخصص اطفال آقای دکتر جاوید ظفری از مشاوره‌های رایگان بهره ببرید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
بیماری دست، پا و بدن در کودکان

بیماری دست، پا و بدن در کودکان

بیماری دست، پا و دهان در کودکان یک عفونت خفیف است که می تواند باعث ایجاد راش پوستی، زخم های دهان و تاول در دست ها و پاها...

تب مخملک در کودکان

تب مخملک در کودکان

تب مخملک نوعی بیماری باکتریایی است که معمولا در کودکان 5 تا 15 سال که به گلو درد مبتلا هستند دیده می شود. باکتری عامل گلو...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *