دکتر جاوید ظفری » مقالات » تشنج ناشی از تب در کودکان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تشنج ناشی از تب در کودکان

کودکان 3 ماه تا 5 یا 6 ساله ممکن است در اثر تب بالا دچار تشنج شوند. این مشکل که تشنج ناشی از تب نامیده می‌شود، ممکن است در 2 تا 5 درصد کودکان رخ دهد. اگر والدین، برادران یا خواهران کودک یا سایر بستگان نزدیک کودک، تشنج ناشی از تب رخ داده باشد، احتمال ابتلای کودک به آن کمی بیشتر است. این مشکل موجب آسیب مغزی نمی شود و بر رشد کودک شما تأثیری ندارد؛ اما می تواند خطرناک باشد و به پیگیری و درمان نیاز دارد.

تشنج ناشی از تب در کودکان

علائم تشنج ناشی از تب

کودک شما ممکن است برای چند لحظه غیر عادی به نظر برسد، بدنش سفت شود، به سرعت تکان بخورد و چشمانش گرد شود. کودک ممکن است برای مدت کوتاهی پاسخگو نباشد و رنگ پوست او برای مدتی عوض شود. پس از تشنج، کودک معمولاً به سرعت به حالت عادی باز می گردد.

تشنج معمولا کمتر از یک یا دو دقیقه طول می کشد، اما اگرچه غیر معمول است، اما می تواند بیشتر طول بکشد. تشنج بیش از 5 دقیقه معمولاً یک مورد اورژانسی پزشکی محسوب می شود و برای توقف تشنج نیاز به درمان فوری دارد.

تشنج معمولا با علائم زیر همراه است:

  • سفت شدن بدن
  • حرکت سریع دست و پا
  • خم شدن سر به عقب
  • چرخیدن چشم ها به عقب و نمایان شدن سفیدی چشم
بیشتر بخوانید
آیا صافی کف پا در کودکان قابل درمان است؟

اگر کودک شما دچار تشنج ناشی از تب شده باشد، نمی تواند به شما پاسخ دهد و حرف بزند. تشنج ممکن است چند دقیقه طول بکشد (معمولاً کمتر از 5 دقیقه و به ندرت بیش از 15 دقیقه).

درمان تشنج ناشی از تب در کودکان

بیشتر بخوانید: بیماری دست پا بدن در کودکان

انواع تشنج ناشی از تب

تشنج ناشی از تب به دو گروه ساده یا پیچیده تقسیم می شوند. تشنج‌ ناشی از تب در صورتی «ساده» در نظر گرفته می‌شود که کمتر از 15 دقیقه طول بکشد، در یک دوره 24 ساعته بیشتر از یک بار رخ ندهد و تشنج بصورت عمومی در کل بدن اتفاق بیوفتد.

تشنج‌ ناشی از تب در صورت وجود هر یک از ویژگی‌های زیر پیچیده در نظر گرفته می‌شود:

  • از یک نقطه بدن شروع شود و به نقاط دیگر برسد
  • بیش از 15 دقیقه طول بکشد
  • بیش از یک بار در یک دوره 24 ساعته رخ دهد
اپارات دکتر جاوید ظفری

اقدامات لازم در هنگام تشنج ناشی از تب

زمانی که تشنج در حال رخ دادن ات، نمی توانید کاری برای متوقف شدن آن انجام دهید. زمانی که کودک در حالت تشنج قرار دارد، مطمئن شوید که جای کودک امن باشد تا آسیب نبیند. وقتی تشنج تمام شد، کودک خود را به پهلو بغلتانید. کودک معمولا بعد از تشنج احساس خواب آلودگی می کند. در حین تشنج حتما با اورژانس تماس بگیرید.

تشنج ناشی از تب چگونه درمان می شود؟

با حمام کردن کودک، استفاده از پارچه های خنک روی سر یا بدن کودک یا استفاده از داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نمی توان از تشنج ناشی از تب جلوگیری کرد. انجام این کارها ممکن است باعث شود کودک احساس بهتری داشته باشد، اما از تشنج ناشی از تب جلوگیری نمی کند.

بیشتر بخوانید
چرا کودکان دچار نفخ شکم می شوند؟

در طول تشنج:

  • کودک را به پهلو روی یک سطح محافظت شده قرار دهید
  • به زمان دقت کنید. اگر تشنج بیش از 5 دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید یا کودک را به مزاکر درمانی ببرید.
  • کمک های اولیه تشنج را بیشتر بیاموزید

اکثر کودکانی که تشنج ناشی از تب دارند نیازی به درمان روزانه با داروهای تشنج ندارند. با این حال، به کودکانی که سابقه تشنج‌های تب طولانی‌مدت دارند و کسانی که در مناطق دورافتاده‌تر با دسترسی ضعیف به مراقبت‌های پزشکی فوری زندگی می‌کنند، باید دارو دریافت کنند.

بعد از تشنج:

کودک شما ممکن است برای یک روز یا بیشتر، از حالت عادی خارج شود. به هیچ دارویی جز پاراستامول یا ایبوپروفن نیاز نیست (فقط با تجویز پزشک). گاهی اوقات کودکانی که دچار تشنج ناشی از تب هستند، به ویژه تشنج های طولانی مدت، نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند.

تشنج ناشی از تب در حالت عادی معمولاً نیازی به درمان ندارد. این نوع از تشنج به ندرت بیش از چند دقیقه طول می کشد و کودکان به سرعت از آنها بهبود می یابند. والدین می توانند در طول بیماری های تب دار، از داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنند، اما این داروها ممکن است از بروز تشنج ناشی از تب جلوگیری نکنند.

تشنج ناشی از تب از نوع پیچیده، بیشتر به درمان نیاز دارند. برای کودکانی که معمولا تشنج های طولانی مدت دارند، داروی دیازپام رکتوم ممکن است مناسب باشد.

اثرات بلند مدت تشنج ناشی از تب

تشنج های ساده معمولاً بی ضرر هستند. محققان هیچ مدرکی دال بر آسیب طولانی مدت ناشی از تشنج های ساده ناشی از تب پیدا نکرده اند. همچنین شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد تشنج های ساده، خطر ابتلا به صرع را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید
اطلاعات کامل درباره فتق در کودکان

تشنج های پیچیده و طولانی مدت با افزایش احتمال اختلالات تشنجی در آینده همراه است. بر اساس تحقیقات موجود، بین 2.5 تا 5 درصد از کودکان مبتلا به تشنج های پیچیده، دچار صرع می شوند. با این حال، بیشتر کودکان که دچار تشنج های طولانی مدت می شوند، هیچ اثر طولانی‌ مدتی را تجربه نمی کنند.

کلام آخر

تشنج ناشی از تب در کودکان ممکن است در اثر تب ناشی از بیماری رخ دهد و با عوارضی همراه باشد. در بسیاری از مواقع این تشنج ها عوارض جدی را به همراه ندارد؛ با این حال اگر کودک شما مکررا دچار این تشنج ناشی از تب می شود، بهتر است هرچه سریع تر موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
خشکی دهان در کودکان😯

خشکی دهان در کودکان😯

خشکی دهان در کودکان، وضعیتی است که در آن غدد بزاقی در دهان به اندازه کافی بزاق برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی کنند....

مشکلات کلیوی در کودکان

مشکلات کلیوی در کودکان

مشکلات کلیوی در کودکان می تواند چالش ها و نگرانی های منحصر به فردی را برای والدین و مراقبان ایجاد کند. مسائل کلیوی، از...

دلایل راش پوستی در کودکان

راش پوستی کودکان یا جوش های گسترده روی صورت و بدن کودکان نوعی واکنش پوستی نسبت به محرک ها یا بیماری های پوستی مختلف است....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *