مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تب مخملک در کودکان

تب مخملک نوعی بیماری باکتریایی است که معمولا در کودکان 5 تا 15 سال که به گلو درد مبتلا هستند دیده می شود. باکتری عامل گلو درد، نوعی سم تولید می کند که باعث ایجاد بر آمدگی های قرمز روی پوست می شود. مخملک در گذشته نوعی بیماری جدی و تهدید کننده برای کودکان محسوب می شد، اما امروزه درمان های آنتی بیوتیکی ارائه شده، از خطر این بیماری کاسته اند. با این حال، اگر مخملک درمان نشود، می تواند عواقب جدی را به همراه داشته باشد که بر قلب، کلیه ها و سایر قسمت های بدن تأثیر می گذارد.

تب مخملک در کودکان

بیشتر بخوانید: خروسک در کودکان چگونه درمان می شود؟

علائم مخملک در کودکان

راش پوستی

راش پوستی یکی از علائم رایج تب مخملک است. راش پوستی، جوش های قرمز و گسترده ای است که مانند آفتاب سوختگی به نظر می رسند و معمولا زبر است. راش پوستی معمولاً از صورت یا گردن شروع می شود و به تنه، بازوها و پاها گسترش می یابد. زمانی که این لک های قرمز را فشار می دهید، رنگ آنها کم رنگ تر می شود.

خطوط قرمز

چین‌های پوست اطراف کشاله ران، زیر بغل، آرنج، زانو و گردن معمولاً نسبت به سایر نواحی قرمز تر می شود.

صورت ملتهب

صورت کودکان مبتلا به تب مخملک معمولا بر افروخته و ملتهب است. اگر چه پوست دور دهان فرد مبتلا معمولا رنگ پریده بنظر می رسد.

بیشتر بخوانید
بیماری خروسک در کودکان چگونه قابل درمان است؟

زبان توت فرنگی

زبان کودکان مبتلا به این بیماری به طور کلی قرمز و ناهموار به نظر می رسد که روی سطح آن همانند توت فرنگی، دانه های برجسته دیده می شود.

علائم و نشانه های مخملک نیز عبارتند از:

  • تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر، اغلب همراه با لرز
  • گلودرد شدید و التهاب گلو، گاهی اوقات با لکه های سفید یا زرد روی گلو
  • مشکل در بلع
  • بزرگ شدن غدد در گردن (غدد لنفاوی) و حساسیت آنها به لمس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • دل درد
  • سردرد و بدن درد

راش و قرمزی صورت و زبان معمولاً حدود یک هفته طول می کشد. پس از از بین رفتن این علائم و نشانه ها، پوست تحت تاثیر راش پوستی، اغلب پوسته پوسته می شود.

زبان توت فرنگی کودکان

بیشتر بخوانید: نشانه های بیماری پوستی در کودکان

راش پوستی در مخملک

معمولا یک تا ۲ روز پس از شروع بیماری، راش های قرمز رنگ ظاهر می شود. در برخی موارد این عارضه های پوستی ممکن است قبل از بیماری یا تا 7 روز بعد از آن ظاهر شوند.

راش های پوستی ممکن است ابتدا روی گردن، زیر بغل و کشاله ران ظاهر شود. با گذشت زمان، این لکه های قرمز روی بدن پخش می شود. راش معمولاً به صورت لکه‌های کوچک و مسطح شروع می‌شود که به آرامی به برجستگی‌های ظریفی تبدیل می‌شوند که شبیه کاغذ سنباده هستند. راش پوستی معمولا بعد از 7 روز محو می شود. بعد از محو شدن این عارضه، پوست برخی از نواحی بدن ممکن است پوسته پوسته شود.

دلایل تب مخملک

مخملک توسط همان نوع باکتری ایجاد می شود که باعث گلودرد می شود؛ یعنی باکتری استرپتوکوک. در بیماری مخملک، باکتری نوعی سم ترشح می کند که باعث ایجاد راش و قرمزی زبان می شود.

بیشتر بخوانید
عفونت مجاری ادراری در کودکان چگونه درمان می شود؟

عفونت در این بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق سرفه یا عطسه سرایت می کند. دوره کمون (زمان بین ابتلا و بروز علائم در فرد ناقل) معمولا 2 تا 4 روز است.

درمان تب مخملک در کودکان

تب مخملک معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. مزایای استفاده از آنتی بیوتیک عبارت است از:

  • کاهش مدت زمانی که فرد بیمار است
  • کاهش علائم بیماری و احساس بهبودی بیشتر
  • جلوگیری از انتقال باکتری به دیگران
  • جلوگیری از عوارض جدی مانند تب روماتیسمی

پیشگیری از ابتلا به مخملک

هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به مخملک وجود ندارد. برای پیشگیری از ابتلا کودک به این بیماری، باید در برخی موارد احتیاط کنید:

  • شستن مرتب دست ها: به کودک خود آموزش دهید تا دست های خود را بصورت مرتب شستشو دهد. کودکان در مدرسه و مهد کودک در معرض بیماری های ویروسی و باکتریایی زیادی قرار دارند و شستشوی منظم دست ها می تواند به آنها کمک کند تا کمتر به بیماری مبتلا شوند.
  • ظروف غذاخوری کودک را به اشتراک نگذارید: کودک شما نباید لیوان نوشیدنی یا ظروف غذا خوردن را با دوستان یا همکلاسی های خود به اشتراک بگذارد. در غیر این صورت بیماری ممکن است به راحتی سرایت پیدا کند.
  • استفاده از ماسک: در صورتی که در اطراف کودک شخصی علائم سرماخوردگی و گلو درد را دارد، بهترین کار این است که کودک را از او دور کنید یا به او آموزش دهید تا ماسک بزند.

مشورت با پزشک

در صورت مشاهده علائمی مانند گلودرد و ورم کردن گلو، تب بالای 38 درجه، دل درد شدید و سر درد، بهتر است حتما با متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک می تواند با بررسی علائم، بیماری را تشخیص دهد و قبل از شدت گرفتن علائم، آنتی بیوتیک و نکات مراقبتی لازم را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید
بیماری سرخک در کودکان با چه علائمی همراه است؟
برچسب ها:
مقالات مرتبط
عفونت روده در کودکان

عفونت روده در کودکان

عفونت روده در کودکان یکی از مشکلات رایج و شایع در کودکان است که می تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری را برای سلامت و رشد...

بیماری دست، پا و بدن در کودکان

بیماری دست، پا و بدن در کودکان

بیماری دست، پا و دهان در کودکان یک عفونت خفیف است که می تواند باعث ایجاد راش پوستی، زخم های دهان و تاول در دست ها و پاها...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *