دکتر جاوید ظفری » بیماری های گوارشی کودکان » بیماری های دستگاه گوارش کودکان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بیماری های دستگاه گوارش کودکان

“شکم من درد می کند”، این چیزی است که هر پدر و مادر می شنود. اما اگر به نظر می رسد کودک شما دائماً از مشکلات معده شکایت دارد، ممکن است یک اختلال گوارشی جدی داشته باشد.

این شرایط دلایل مختلفی دارند، اما بسیاری از علائم مشابه را دارند:

• حالت تهوع
• معده درد
• اسهال
• استفراغ
• کمبود آب بدن (از اسهال و استفراغ)

اگر کودک شما اغلب این علائم را دارد، اولین قدم مراجعه به متخصص اطفال است. دریافت یک تشخیص به شما کمک می کند تا بدانید چگونه احساس بهتری در کودک ایجاد کنید.

در اینجا برخی از اختلالات گوارشی شدید در کودکان آورده شده است.

بیماری های گوارشی کودکان

بیماری های گوارشی کودکان

اختلالات دستگاه گوارش ائوزینوفیل (EGID)

EGIDs که شایعترین آنها ازوفاژیت ائوزینوفیلیک نامیده می شود، اختلالات ناشی از سلولهای سفید خون اضافی در دستگاه گوارش کودک شما است. این باعث التهاب و تورم می شود که منجر به درد و ناراحتی می شود. همچنین ممکن است در بلع مشکل داشته باشند.

هیچ درمانی برای EGID وجود ندارد، اما داروهایی مانند استروئیدها می توانند تعداد گلبول های سفید روده را کاهش دهند و علائم را تسکین دهند. بهترین متخصص اطفال ممکن است پیشنهاد کند برخی غذاهای خاص که می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر رژیم های غذایی خاص شوند را قطع کنید. یک مورد شدید ممکن است نیاز به استفاده از لوله تغذیه داشته باشد.

بیماری سلیاک

کودکان مبتلا به سلیاک هنگام خوردن گلوتن، پروتئینی در گندم، جو و چاودار، واکنش جدی نشان می دهند. این اختلال می تواند به روده کوچک آسیب برساند و بدن کودک شما را از جذب مواد مغذی در غذای خود باز دارد.

بیشتر بخوانید
هر آنچه که باید درباره بیماری سلیاک در کودکان و درمان آن بدانید

پیروی از رژیم بدون گلوتن تنها درمان بیماری سلیاک است. این به احتمال زیاد آسیب به روده را متوقف می کند و به بهبود هر آنچه که قبلاً اتفاق افتاده است کمک می کند.

بیماری التهابی روده (IBD)

IBD معمولاً در کودکان بزرگتر یا نوجوانان اتفاق می افتد. این شامل دو اختلال مهم گوارشی است:

کولیت اولسراتیو، که باعث تورم روده بزرگ می شود.

بیماری کرون، که می تواند هر قسمت از دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار دهد.

مدفوع خونی یا آبکی از علائم رایج هر دو است. IBD همچنین می تواند رشد کودک شما را کند یا بلوغ را به تأخیر بیندازد. کولیت اولسراتیو و کرون می توانند منجر به درد مفصل، تحریک چشم، سنگ کلیه، بیماری کبدی و ضعف یا استخوانهای شکننده شوند.

هدف از درمان IBD این است که علائم تا حد ممکن از بین بروند. پزشک ممکن است تغییر رژیم غذایی و داروهایی را برای شما تجویز کند. اگر علائم کولیت اولسراتیو شدید باشد، ممکن است کودک شما نیاز به مراقبت در بیمارستان یا جراحی داشته باشد.

انواع بیماری های گوارشی کودکان

انواع بیماری های گوارشی کودکان

تو رفتگی روده

این انسداد روده زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده ها روی قسمت دیگری جمع شود. این در کودکان کوچک شایع است و باعث درد، تورم و خستگی ناگهانی می شود و حتی می تواند روده ها را پاره کند. ممکن است در هر نقطه از روده ایجاد شود. علت آن ناشناخته است.

درمان معمولاً با استفاده از مایع یا هوا به جهت تلاش برای عقب انداختن روده آغاز می شود. این به جراحی نیاز ندارد و معمولاً موثر است. اگر اینگونه نباشد، فرزند شما احتمالاً به جراحی احتیاج دارد.

بیشتر بخوانید
اختلال بلع در نوزادان چه علت و علائمی دارد؟

ولوولوس

این وضعیت اضطراری پزشکی زمانی اتفاق می افتد که روده کودک شما به دور خودش بپیچد و جریان دفع را مسدود کند. در برخی موارد، خونرسانی نیز قطع می شود. برای رفع نیاز به جراحی است، اما بعد از آن اکثر کودکان دارای رشد طبیعی و سلامتی هستند.

سندرم روده کوتاه

با این شرایط، کودک روده کافی ندارد تا مواد مغذی و مایعات را به خوبی جذب کند.. سایر دلایل سندرم روده کوتاه عبارتند از:

• بیماری کرون
• تو رفتگی روده
• یک رگ خونی مسدود شده، که می تواند جریان خون در روده را کند کند
• آسیب به روده
• سرطان

اسهال معمولاً شایع ترین علامت است. سندرم روده کوتاه می تواند منجر به مشکلاتی مانند سوء تغذیه، کم آبی، سنگ کلیه و بثورات شدید شود.

تغییر رژیم غذایی و گاهی تغذیه توسط IV یا لوله می تواند به درمان آن کمک کند. داروها می توانند علائم را کاهش دهند و باعث کندی عبور غذا از سیستم هضم کودک شما شوند، بنابراین مواد مغذی جذب بهتری می شوند. گاهی اوقات جراحی لازم است.

درمان بیماری های گوارشی کودکان

درمان برای مشکلات عملکرد دستگاه گوارش ممکن است شامل مدیریت علائم و مشاوره باشد. تأکید مهم است که اگرچه هیچ بیماری ارگانیک زمینه ای در شرایط عملکرد دستگاه گوارش وجود ندارد، دردی که این کودکان تجربه می کنند واقعی است.

درمان-بیماری-های گوارشی کودکان

درمان-بیماری-های گوارشی کودکان

یک مطالعه اخیر بر روی 78 کودک مبتلا به IBS نشان داد که ترایمبوتین مالات، آرامبخش عضلات که در IBS بزرگسالان استفاده می شود، برای جوانان نیز موثر است و برای بیماران بالای 12.1 سال تأیید دارد.

بیشتر بخوانید
یبوست در کودکان چگونه درمان می شود؟

تحقیقات بیشتر در مورد مزیت بالقوه درمانهای روانشناختی برای مشکلات GI لازم است، نه به این دلیل که “همه در ذهن شماست” بلکه به دلیل اینکه شواهد موجود نشان می دهد اضطراب و افسردگی ممکن است بر روی روده تأثیر جسمی داشته باشد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که درمان رفتاری شناختی، که به کودکان مبتلا به اضطراب کمک می کند تا موقعیت های خنثی را تهدیدکننده نباشند و با تشویق موقعیت های سالم (به عنوان مثال، مدرسه، معاشرت اجتماعی یا رفتن به دستشویی) ترس را کاهش دهند، نیز باعث کاهش درد عملکردی شکم می شود.

خوش بین هستند که این روش درمانی ممکن است به کودکان مضطرب که یبوست عملکردی دارند نیز کمک کند.

درمان شرایط عملکرد دستگاه گوارش با داروهای ضد افسردگی برای برخی از بزرگسالان مفید است. با این حال، متخصصان این روش های درمانی را برای کودکان توصیه نمی کنند. زیرا در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی مانند افکار خودکشی هستند .

اگر کودک شما از درد مکرر شکم شکایت دارد به پزشک خانواده خود مراجعه کنید و علائم اضطراب و افسردگی را زیر نظر بگیرید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

آسپیراسیون در کودکان و نوزادان

آسپیراسیون در کودکان و نوزادان، شامل نمونه‌ برداری از مجاری تنفسی، مایعات بدنی و بافت‌ها به منظور تشخیص و درمان برخی از...

آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که بر اثر عفونت یا التهاب آپاندیس ایجاد می شود.آپاندیس در اکثر کودکان...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *