دکتر جاوید ظفری » بیماری های گوارشی کودکان » علت بوی بد دهان کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

علت بوی بد دهان کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

همه افراد گهگاهی بوی بد دهان را تجربه می کنند، اما بوی بد دهان برای کودک شما همیشگی و عادی باشد. بوی بد دهان در کودکان می تواند باعث خجالت و اضطراب اجتماعی شود و حتی ممکن است به عنوان یک علامت هشدار دهنده باشد که کودک شما از یک مشکل سلامتی بزرگ تری رنج می برد. اگر مرتباً از خود می‌پرسید که چرا دهان کودکتان بوی نا خوشایندی می دهد، وقت آن است که علت را بررسی کنید. در این مواقع بهتر است سریعا به پزشک اطفال مراجعه کنید.

بوی بد دهان در کودکان، مشکلی است که به علل مختلف رخ می دهد و می تواند نشان دهنده یک بیماری یا مشکل جدی باشد. به همین دلیل مراجعه به بهترین متخصص اطفال و بررسی علت ایجاد این مشکل و تشخیص و درمان بوی بوی بد دهان کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. بوی بد دهان ممکن است باعث خجالت کودک در جمع دوستان و کاهش اعتماد به نفس او شود.

بوی بد دهان کودک

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامعی را در مورد علت و نحوه درمان بوی بد دهان در کودکان ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

بوی-بد-دهان-در-کودکان

علل بوی بد دهان در کودکان

عوامل مختلفی در ایجاد بوی بد دهان در کودکان تاثیرگذار است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

مصرف برخی مواد غذایی

همه ما می دانیم که برخی غذاها می توانند باعث بوی بد دهان شوند. سیر و پیاز یکی از اصلی ترین عوامل هستند. آیا می دانستید که حتی اگر سیر و پیاز با دهان شما برخورد نکنند و مستقیما بلعیده شوند، باز هم می توانند بوی دهان شما را ناخوشایند کنند؟ هنگامی که سیر و پیاز مصرف می کنید، ترکیبات گوگردی خاصی به جریان خون شما جذب می شود و بعداً از طریق ریه ها دفع شده و باعث تولید آن تنفس کلاسیک سیر یا پیاز می شود.

عفونت های دهانی

هنگامی که پلاک به طور منظم و کامل برداشته نشود، ممکن است عفونت های باکتریایی دهان، مانند پوسیدگی و التهاب لثه (بیماری لثه) ایجاد شود. باکتری های آزاد کننده بو که در بوجود آمدن این نوع عفونت های دهانی نقش دارند می توانند منجر به بوی بد مزمن در کودکان شوند.

خشکی دهان

بزاق پاک کننده طبیعی دهان شماست؛ ذرات غذا و باکتری های بد بو را در طول روز از بین می برد و به تمیز نگه داشتن دندان ها و بوی تازه نفس شما کمک می کند. هنگامی که کودک خشکی دهان را تجربه می کند، تجمع باکتری های بدبو در داخل دهان آسان تر است که می تواند منجر به هالیتوزیس شود. علت خشکی دهان در کودکان چیست؟ مانند بوی بد دهان، این شکل نیز دلایل متعددی دارد. برخی از علل شایع خشکی دهان در کودکان عبارتند از کم آبی بدن، تنفس دهانی و استفاده از برخی داروها.

بیشتر بخوانید
علائم رفلاکس در کودکان و راه های پیشگیری و درمان
بوی بد دهان کودک

نظافت نادرست وسایل دهان

تمام وسایلی که داخل دهان کودک شما قرار می‌گیرند، از نگهدارنده‌های ارتودنسی گرفته تا مسواک و با محافظ های ورزشی، باید به طور منظم و به‌ درستی تمیز شوند. تمیز نکردن صحیح این وسایل می تواند منجر به تجمع باکتری های ایجاد کننده بو در دستگاه و دهان کودک شما شود.

شرایط پزشکی غیر دهانی

اگرچه که اکثریت قریب به اتفاق موارد هالیتوزیس ناشی از علل دهانی است، اما منبع بوی بد دهان در کودکان گاهی اوقات خارج از دهان است. برای مثال، عفونت‌های گلو، لوزه‌ها، آدنوئیدها و مجاری تنفسی همگی می‌توانند منجر به تجمع باکتری‌ها و بوی بد دهان شوند. به طور مشابه، اشیاء خارجی که در نزدیکی مجرای بینی کودک قرار می گیرند می تواند باکتری های تولید کننده بو را جمع آوری کنند و منجر به بوی بد نفس شوند.

بزرگ بودن لوزه ها

شایعترین علت بوی بد دهان در کودکان این است که کودکانی که لوزه های بزرگ دارند، حفره ها یا کریپت هایی در انتهای دهان و در مجاورت لوزه های آنها وجود دارد که مواد غذایی گاهی در این حفره ها گیر می افتد و به علت وجود باکتریهای بیهوازی در دهان، این مواد غذایی به تدریج توسط باکتری های ذکر شده تخمیر شده، و بوی بد از دهان کودک ساطع می شود. این مشکل معمولا نیاز به اقدام خاصی ندارد، اما اگر کودک قادر به قرقره کردن آب نمک باشد، تا حدی می توان به کمتر شدن این بو کمک کرد.

بهداشت ضعیف دندان ها

وجود دندان خراب و به ویژه آبسه دندانی از جمله علل بوی بد دهان در کودکان است که توصیه می شود والدین بعد از یک سالگی، هر ۶ ماه یکبار کودکان را جهت معاینات دوره ای به دنداپزشکی ببرند و همچنین از همین سن با استفاده از مسواک و نخ دندان، باقیمانده مواد غذایی را از دهان کودک روزانه پاک نمایند. استفاده از مسواک برای پاک کردن پرز های زبان، از جمله مواردی است که به بهداشت دهان کودک کمک می کند.

پلاک یک پوشش چسبنده از باکتری است که به طور طبیعی در طول روز روی سطوح دندان های ما ایجاد می شود. برخی از باکتری های موجود در پلاک می توانند بوی بد ایجاد کنند. هنگامی که کودک بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کند، باکتری های بدبو می توانند ایجاد شده و باعث ایجاد بوی بد دهان در کودکان شوند.

خوردن پستانک

خوردن پستانک و انگشت و همچنین بردن اسباب بازی ها داخل دهان از جمله علل دیگر بروز بوی بد دهان در کودکان است که توصیه می شود مصرف پستانک بعد از ۲ سالگی حتما قطع شود و دست ها و وسایل بازی کودک مرتب شستشو و در صورت امکان ضد عفونی شود.

بیشتر بخوانید
آسپیراسیون در کودکان و نوزادان

ریفلاکس معده و مری

GER یا ریفلاکس معده و مری، از علل دیگر بروز بوی بد دهان در کودکان است که معمولا با درد شکم یا درد و سوزش ناحیه قفسه سینه و بی خوابی شبانه و بیدار شدن های ناگهانی در طی شب اتفاق می افتد. از علل آن می توان به فاصله کم زمان شام تا خواب کودک و همچنین استفاده از غذا های سرخ شده، پر چرب و پر ادویه، فست فودها و نوشابه های گاز دار در وعده شام کودک اشاره کرد. در صورت وجود این علائم، همراه با بوی بد دهان، باید والدین سریعا به پزشک کودک مراجعه و در کنار رفع موارد ذکر شده، درمان مناسب را برای کودک دریافت نمایند.

وجود جسم خارجی در بینی

یکی دیگر از علل بوی بد دهان در کودکان کوچک تر، وجود جسم خارجی در بینی و انسداد راه تنفسی بینی کودک است .

معمولا کودکان نوپا اجسام ریز مانند لوبیا یا نخود و یا تکه های ریز و گرد اسباب بازی را داخل بینی خود قرار می دهند که گاهی والدین متوجه وجود این اجسام نمی شوند، که این امر باعث انسداد راه تنفسی بینی می شود و کودک مجبور به تنفس دهانی می شود ، که باعث خشکی دهان و بروز بوی بد می گردد .

انسداد بینی با جسم خارجی می بایست با کمک پزشک معالج کودک تخلیه شود تا با برقرای مجدد تنفس از طریق بینی به برطرف شدن بوی بد دهان منجر شود.

سینوزیت و رینیت مزمن

سینوزیت و رینیت مزمن (التهاب مزمن بینی)، از جمله علل دیگر ایجاد کننده بوی بد دهان در کودکان بزرگتر است که معمولا با آبریزش مستمر و وجود ترشحات گاها غلیظ و انسداد بینی همراه است.

مراجعه به پزشک و درمان این موارد معمولا باعث بر طرف شدن بوی بد دهان می شود .

ابتلا به برخی بیماری ها

وجود برخی بیماری های ژنتیکی و مصرف بعضی داروها هم از جمله عوامل کمتر شایع بوی بد دهان هستند که قطعا با مشورت پزشک معالج کودک می توان این موارد را بررسی و تشخیص داد. بیماری هایی که می توانند باعث بوی بد دهان در کودکان شوند عبارتند از:

علت-بوی-بد-دهان-در-کودکان

درمان بوی بد دهان در کودکان

برای درمان بوی بد دهان در کودکان، ابتدا باید علت آن توسط پزشک تشخیص داده شود، سپس درمان مناسب انجام شود. و والدین باید به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک خود توجه زیادی داشته باشند. چنانچه سن کودک کمتر از 1 سال است، بعد از هر وعده خوردن شیر و پیش از خواب، دندان های کودک را مسواک بزنید تا با دستمال تمیز کنید. لازم نیست که حتما از خمیردندان استفاده کنید. پس از سن 1 سالگی، آموزش مسواک زدن به فرزند خود را شروع کنید. دندان های کودک شما باید 3 بار در روز مسواک زده شود. استفاده از خمیردندان برای کودکان 3 سال به بالا مجاز می باشد.

معاینات دوره ای توسط دندانپزشک بسیار مهم هستند. دندانپزشک بررسی های لازم را جهت اطمینان از عدم وجود پوسیدگی و هر گونه مشکل در دندان ها بررسی می کند.

بیشتر بخوانید
بیماری های دستگاه گوارش کودکان

چنانچه کودک به دلیل بیماری هایی مانند سینوزیت، التهاب لوزه و … دچار بوی بد دهان شده باشد، بعد از درمان بیماری، مشکل او رفع می شود. اگر عفونت لثه یا سایر بیماری های دهانی باعث بوی بد دهان شده باشد، دارودرمانی یا جراحی بسته به تشخیص پزشک موثر می باشد. در صورت بروز پوسیدگی یا آبسه دندان، باید آن را درمان کرد.

مصرف برخی مواد غذایی

اگر علاقه فرزندتان به سیر دلیل بوی بد دهان اوست، سعی کنید بلافاصله پس از مصرف سیر، از کودکتان بخواهید سیب یا نعناع خام بخورد. سیب خام و نعناع به خنثی کردن ترکیبات موجود در سیر که منجر به بوی بد دهان می شود، کمک می کند. خوردن جعفری و نوشیدن شیر نیز ممکن است کمک کننده باشد.

درمان بد دهان کودک

رعایت بهداشت دهان

مسواک زدن به مدت دو دقیقه، دو بار در روز و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز برای تمیز نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از بوی بد دهان در کودکان بسیار مهم است. به کودکتان کمک کنید مسواک بزند تا زمانی که بتواند به طور کامل و بدون هیچ کمکی مسواک بزند.

رفع عفونت های دهان

عفونت های دهان نیاز به درمان حرفه ای دارند. درمان مورد نیاز به نوع و میزان عفونت بستگی دارد. دندانپزشک اطفال می تواند عفونت را ارزیابی کرده و در مورد احتمالات طرح درمانی در طول معاینه دندان کودک شما صحبت کند.

درمان خشکی دهان

درمان بوی بد ناشی از خشکی دهان مستلزم تعیین علت خشکی دهان است. در برخی موارد، تشویق کودک به نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز ممکن است برای از بین بردن بوی بد دهان کودک شما کافی باشد.

درمان شرایط پزشکی غیر دهانی

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است گلو، لوزه، آدنوئید یا دستگاه تنفسی عفونی داشته باشد، باید با پزشک اطفال مشورت کنید. اگر احتمال می دهید که کودک شما ممکن است مشکلات گوارشی داشته باشد بهتر است در اسرع وقت با پزشک اطفال مشورت کنید.

پیشگیری از بوی بد دهان در کودکان

والدین می بایست آموزش های لازم برای حفظ بهداشت دهان و دندان را به کودک خود آموزش دهند تا از بروز بوی بد دهان جلوگیری شود. ترغیب کودکان و کمک کردن به کودکان برای انجام کارهایی مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه، تمیز کردن زبان، نوشیدن زیاد آب و … در پیشگیری از بوی بد دهان موثر است.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

آسپیراسیون در کودکان و نوزادان

آسپیراسیون در کودکان و نوزادان، شامل نمونه‌ برداری از مجاری تنفسی، مایعات بدنی و بافت‌ها به منظور تشخیص و درمان برخی از...

آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که بر اثر عفونت یا التهاب آپاندیس ایجاد می شود.آپاندیس در اکثر کودکان...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. شهرزاد

    بوی بد دهان میتونه علتش خوردن شیر شبانه باشه؟

    پاسخ
    • mavaranet

      خود شیر باعث بوی بد دهان نمیشه اما شیر شبانه باعث ریفلاکس میشه و ریفلاکس میتونه بوی بد دهان بده

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *