مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که بر اثر عفونت یا التهاب آپاندیس ایجاد می شود.آپاندیس در اکثر کودکان در قسمت پایین سمت راست شکم قرار دارد. علائم آن در کودکان شامل درد شدید در قسمت پایین سمت راست شکم است. درمان این بیماری معمولاً شامل برداشتن آپاندیس از طریق جراحی است. در صورتی که آپاندیس در کودکان به موقع درمان نشود، ممکن است آپاندیس پاره شده و زندگی کودک به خطر بیفتد. در ادامه به بررسی علل و علائم این بیماری در کودکان خواهیم پرداخت.

آپاندیس در کودکان

علائم و نشانه های آپاندیس در کودکان

اولین علائم آپاندیسیت اغلب تب خفیف و درد در اطراف ناف شکم است. ممکن است فقط معده درد به نظر برسد. اما با آپاندیسیت ، درد معمولاً بدتر می شود و به سمت راست و پایین شکم حرکت می کند.

  • اگر کودک شما شکم درد دارد ، مراقب این علائم آپاندیسیت باشید:
  • درد شدید ، عمدتا در اطراف ناف شکم یا در قسمت پایین سمت راست شکم (ممکن است درد در ابتدا بیاید و برود ، سپس ثابت و شدید رشد کند)
  • تب درجه پایین
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع (احساس مریضی) و استفراغ (پرتاب کردن)
  • اسهال (به خصوص مقدار کمی همراه با مخاط)
  • شکم متورم
بیشتر بخوانید
اسهال در کودکان به چه دلایلی ایجاد می شود؟

اگر درد در شکم گسترش یابد ، ممکن است به معنی ترکیدن آپاندیس باشد. پزشکان این پاره شدن را التهاب آپاندیس می نامند و این یک مسئله جدی است. تب شدید که به 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) می رسد نشانه دیگری از ترکیدن آپاندیس است.

اگر فکر می کنید فرزندتان به آپاندیسیت مبتلا است ، بلافاصله با بهترین متخصص اطفال تماس بگیرید. درمان آپاندیسیت در سنین پایین به نسبت آسان تر از درمان در سنین بالا است.

علل آپاندیس در کودکان چیست؟

وقتی آپاندیس مسدود شود ، باکتری های زیادی می توانند رشد کرده و باعث ایجاد عفونت شوند. برخی از مواردی که ممکن است ضمیمه را مسدود کند عبارتند از:

  • مدفوع سخت و سنگ مانند (مدفوع)
  • غدد لنفاوی متورم در روده ها
  • انگل و سایر عفونت ها

آپاندیسیت مسری نیست. بچه ها نمی توانند آن را از کسی که به آن مبتلا است ، بگیرند.

تشخیص آپاندیس در کودکان

آزمایش ها و روش های مورد استفاده جهت تشخیص آپاندیس در کودکان عبارتند از :

  • گرفتن اطلاعات از سابقه پزشکی از علائم و نشانه ها
  • اندازه گیری علائم حیاتی
  • معاینه فیزیکی و معاینه شکم شامل سفتی و تمایل شکم.
  • آزمایش خون (CBC: شمارش کامل خون) برای بررسی سطح تعداد گلبول های سفید خون. سطح بالاتر ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.
  • آزمایش ادرار (آزمایش ادرار) و آزمایشات همودینامیک.
  • تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس شکم و سونوگرافی فوقانی شکم. اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است برای کمک به تشخیص آپاندیسیت در کودکان، به ویژه زمانی که تشخیص تاییدی با آزمایش های دیگر قابل دستیابی نباشد، لازم باشد.
    پس از تایید آپاندیسیت و نیاز به انجام فوری جراحی برای برداشتن آپاندیس کودک، آماده سازی قبل از عمل برای مدیریت وضعیت همودینامیک از جمله کم آبی بدن بسیار مهم است. به خصوص در کودکان مبتلا به عفونت، از دست دادن مایع بدن ناشی از استفراغ و تب بالا می تواند تعادل مایعات را تغییر دهد. بنابراین تجویز مناسب مکمل مایع داخل وریدی به طور قابل توجهی به کاهش عوارض حین و بعد از جراحی کمک می کند.
بیشتر بخوانید
راه های پیشگیری و درمان استفراغ در کودکان چیست؟
آپاندیس سالم و آپاندیس ملتهب

آپاندیس در کودکان چگونه درمان می شود؟

گاهی اوقات آپاندیسیت در کودکان ممکن است تنها با آنتی بیوتیک درمان شود. اما اغلب، آپاندیس با برداشتن آن درمان می شود. جراحی برداشتن آپاندیس آپاندکتومی نامیده می شود. آپاندکتومی ممکن است به یکی از دو روش زیر انجام شود:

لاپاراسکوپی

یک جراح چندین برش کوچک در قسمت پایین و سمت راست شکم کودک شما ایجاد می کند. سپس جراح شما یک دوربین فیلمبرداری را از طریق یکی از برش ها قرار می دهد. سپس از ابزارهای کوچک برای برداشتن آپاندیس فرزندتان از طریق برش ها استفاده می کنند. این نوع آپاندکتومی زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد و میزان عفونت کمتری دارد.

جراحی آپاندیس به روش لاپاراسکوپی
جراحی آپاندیس به روش لاپاراسکوپی


لاپاراتومی (باز)

جراح یک برش بزرگتر در پایین شکم راست کودک ایجاد می کند. این نوع آپاندکتومی اغلب در موارد پیچیده‌تر آپاندیسیت استفاده می‌شود. زمان نقاهت طولانی تری دارد.
قبل از جراحی، کودک شما آنتی بیوتیک دریافت می کند. یک پزشک متخصص در تسکین درد و آرام بخش در کودکان (متخصص بیهوشی کودکان) به کودک شما بیهوشی می دهد. بیهوشی باعث خواب می شود. انجام عمل جراحی حدود یک ساعت طول خواهد کشید.

پس از درمان آپاندیس، بعد از چه مدت کودک احساس بهتری خواهد داشت؟

اکثر کودکان پس از جراحی به سرعت بهبود می یابند. هیچ تغییری در رژیم غذایی یا سبک زندگی لازم نیست. کودکانی که جراحی لاپاراسکوپی انجام داده اند باید فعالیت بدنی خود را برای سه تا پنج روز اول بهبودی محدود کنند. کودکانی که تحت عمل جراحی باز (لاپاراتومی) قرار گرفته‌اند، باید 10 تا 14 روز قبل از انجام فعالیت بدنی استراحت کنند.

چگونه می توان از بروز آپاندیس پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از آپاندیس در کودکان وجود ندارد. اما وقتی کودکان در زمان مناسب به پزشک مراجعه می کنند و مراقبت های پزشکی را دریافت می کنند ، پزشکان معمولاً  علت را پیدا می کنند و بدون مشکل درمان می کنند.

بیشتر بخوانید
علت بوی بد دهان کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان آپاندیس در کودکان | دکتر جاوید ظفری

برچسب ها:
مقالات مرتبط

آسپیراسیون در کودکان و نوزادان

آسپیراسیون در کودکان و نوزادان، شامل نمونه‌ برداری از مجاری تنفسی، مایعات بدنی و بافت‌ها به منظور تشخیص و درمان برخی از...

دلایل کم اشتها بودن کودکان

دلایل کم اشتها بودن کودکان

از دست دادن اشتها در کودکان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اشتها می تواند روز به روز در نوسان باشد. حتی کودکان سالم دوره...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *