دکتر جاوید ظفری » بیماری های پوستی کودکان » روش های درمان قطعی آبله مرغان در کودکان
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

روش های درمان قطعی آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان که واریسلا نیز نامیده می شود، دارای تاول های قرمز خارش دار است که در سراسر بدن ظاهر می شوند. ویروس باعث این بیماری می شود. این بیماری اغلب کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و بسیار رایج بود و به عنوان یک آئین عبور از دوران کودکی در نظر گرفته می شد. بسیار نادر است که فرد در طول عمر خود بیش از یک بار به عفونت آبله مرغان مبتلا شود. از زمان ورود واکسن آبله مرغان در اواسط دهه 1990، موارد ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

در این مقاله قصد داریم درباره آبله مرغان در کودکان اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه علاقمند هستید در این زمینه بیشتر بدانید، با ما در ادامه همراه باشید…

آبله مرغان در کودکان چیست؟

در ابتدا توضیحات دکتر جاوید ظفری درباره آبله مرغان در کودکان را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که در دوران کودکی بسیار شایع است. عامل انتقال آن ویروسی به نام واریسلا است که در اغلب نقاط دنیا وجود دارد. بعد از تماس کودک با فرد بیمار، حدود 10 الی 12 روز طول می کشد تا علائم بیماری شروع شود و طول دوره خود بیماری بین 5 تا 10 روز می باشد. این بیماری با بروز بثورات قرمز رنگ و آبکی شروع می شود که معمولا از صورت و تنه شروع شده و بعد به دست ها و پاها ادامه پیدا می کند که تعداد آن می تواند بین 200 تا 500 عدد باشد.

علائم آبله مرغان چیست؟

بثورات خارش دار رایج ترین علامت آبله مرغان است. قبل از بروز بثورات و سایر علائم، عفونت باید حدوداً هفت تا 21 روز در بدن شما باشد. شما تا 48 ساعت قبل از شروع بثورات پوستی، می توانید برای اطرافیان مسری باشید. بثورات بعد از ایجاد وگسترس یافتن از حالت آبکی خارج می شوند و حالت پوسته دار پیدا می کنند.

علائم غیر بثورات ممکن است چند روز طول بکشد و شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • خارش شدید
  • سرفه
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • بی حالی

یکی دو روز بعد از اینکه این علائم را تجربه کردید، بثورات شروع به توسعه می کنند. بثورات قبل از بهبودی سه مرحله را طی می کند. این شامل:

  • در سراسر بدن خود برجستگی های قرمز یا صورتی ایجاد می کنید.
  • برجستگی ها تاول هایی پر از مایع می شوند که نشت می کنند.
  • برجستگی ها پوسته پوسته می شوند و بهبود می یابند.
بیشتر بخوانید
نشانه های بیماری پوستی در کودکان

برجستگی های بدن شما همه همزمان در یک مرحله قرار نخواهند گرفت. برجستگی های جدید به طور مداوم در طول آلودگی شما ظاهر می شوند بثورات پوستی ممکن است بسیار خارش دار باشد، به خصوص قبل از اینکه پوسته پوسته شود.

پوسته پوسته شده در نهایت از بین می روند. هفت تا 14 روز طول می کشد تا کاملاً ناپدید شود.

چه عواملی باعث آبله مرغان می شوند؟

ویروس واریسلا-زوستر (VZV) باعث عفونت آبله مرغان می شود. بیشتر موارد از طریق تماس با فرد آلوده رخ می دهد. این ویروس یک تا دو روز قبل از ظاهر شدن تاول های شما برای اطرافیان مسری است. ویروس آبله مرغان تا زمانی که همه تاول ها از بین بروند، مسری است. ویروس می تواند از طریق:

  • بزاق
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • تماس با مایع از تاول ها

چه کسانی در معرض ابتلا به آبله مرغان هستند؟

قرار گرفتن در معرض ویروس از طریق عفونت فعال قبلی یا واکسیناسیون خطر را کاهش می دهد.

هر کسی که در معرض این بیماری قرار نگرفته است ممکن است به ویروس مبتلا شود. تحت هر یک از این شرایط خطر افزایش می یابد:

  • شما اخیراً با یک فرد آلوده تماس گرفته اید.
  • سن شما کمتر از 12 سال است.
  • شما یک فرد بزرگسال هستید که با کودکان زندگی می کنید.
  • شما در مدرسه یا مراکز نگهداری از کودکان وقت گذرانده اید.
  • سیستم ایمنی بدن شما به دلیل بیماری یا داروها به خطر می افتد.

آبله مرغان در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

در هر زمان که بثورات پوستی پیدا کردید، همیشه باید با بهترین متخصص اطفال خود تماس بگیرید، به خصوص اگر با علائم سرماخوردگی یا تب همراه باشد. یکی از چندین ویروس یا عفونت می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر باردار هستید و در معرض آبله مرغان هستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما ممکن است بتواند آبله مرغان را بر اساس معاینه فیزیکی تاول روی بدن شما یا بدن کودک تشخیص دهد. یا، آزمایش های آزمایشگاهی می توانند علت ایجاد تاول را تأیید کنند.

عوارض احتمالی آبله مرغان در کودکان چیست؟

اگر:

بثورات به چشمان شما سرایت می کند.

بثورات بسیار قرمز، حساس و گرم است (علائم عفونت باکتریایی ثانویه).

بثورات پوستی همراه با سرگیجه یا تنگی نفس است.

هنگامی که عوارض رخ می دهد، اغلب موارد زیر را تحت تأثیر قرار می دهند:

  • نوزادان
  • بزرگترها
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • زنان حامله

این گروه ها همچنین ممکن است به ذات الریه یا عفونت های باکتریایی پوست، مفاصل یا استخوان ها مبتلا شوند.

زنان در معرض بارداری ممکن است کودکانی با نقص مادرزادی داشته باشند، از جمله:

  • رشد ضعیف
  • اندازه سر کوچک
  • مشکلات چشمی
  • ناتوانی های فکری
علائم-آبله-مرغان

آبله مرغان در کودکان چگونه درمان می شود؟

به بیشتر افرادی که مبتلا به آبله مرغان هستند، توصیه می شود علائم خود را کنترل کنند در حالی که باید منتظر عبور ویروس از سیستم بدنی باشند. به والدین گفته خواهد شد كه كودكان را از مدرسه و مراقبت های روزانه دور نگه دارند تا از شیوع ویروس جلوگیری كنند. بزرگسالان آلوده نیز باید در خانه بمانند. نکته مهم این است که والدین باید کودک را کنترل کنند تا بثوراتی که دچار خارش شده اند را نخاراند، چرا که با خارش آن ها امکان دارد به سطح نرمال پوست آسیب رسانده شود و ضایعات مستعد عفونت های باکتریال شوند.  

بیشتر بخوانید
تب مخملک در کودکان

پزشک شما ممکن است داروهای آنتی هیستامین یا پمادهای موضعی تجویز کند، یا ممکن است برای تسکین خارش این داروها را بدون نسخه بخرید. همچنین می توانید خارش پوست را با استفاده از موارد زیر تسکین دهید:

  • استحمام ولرم
  • استفاده از لوسیون بدون بو
  • پوشیدن لباس سبک و سبک

در صورت بروز عوارض از ویروس یا در معرض عوارض جانبی، ممکن است پزشک داروهای ضد ویروسی را برای شما تجویز کند. افراد در معرض خطر معمولاً جوانان، افراد مسن یا کسانی که دارای مسائل پزشکی اساسی هستند. این داروهای ضد ویروس آبله مرغان را درمان نمی کنند. آنها با کاهش سرعت فعالیت ویروسی علائم را کمتر می کنند. این اجازه می دهد تا سیستم ایمنی بدن شما سریعتر بهبود یابد.

با چه روش هایی میتوان علائم آبله مرغان در کودکان را کاهش داد؟

علاوه بر درمان و کنترل خارش، علائمی سیستمیکی مانند تب و بی حالی نیز در کودک وجود دارد که با دادن مسکن می توان آن را کنترل کرد. استحمام روزانه با آب ولرم به کودک کمک می کند تا سطح بدن او از باکتری تا حد امکان کاهش یابد و میزان خارش کم شود. بیماری آبله مرغان در کودکان درمان اختصاصی ندارد، اما در موارد شدید می توانیم از داروهای کنترل کننده و جلوگیری از ویروس برای کودک استفاده کنیم. یکی از نکات مهم در بیماری آبله مرغان این است که کودک مبتلا با خانم باردار تماس نداشته باشد. در صورتی که خانم باردار با فرد مبتلا به این ویروس تماس داشته باشد می تواند عواقب و عوارض جدی برای جنین و نوزاد در آینده به بار بیاورد از جمله: عقب افتادگی و آسیب های جسمی جدی.

چشم انداز بلند مدت چیست؟

بدن می تواند بیشتر موارد آبله مرغان را به تنهایی برطرف کند. افراد معمولاً طی یک تا دو هفته از زمان تشخیص به فعالیت های عادی خود برمی گردند.

با بهبود آبله مرغان، اکثر افراد در برابر ویروس مصون می مانند. دوباره فعال نخواهد شد زیرا این ویروس معمولاً در بدن یک فرد سالم خاموش می ماند. در موارد نادر، ممکن است دوباره ظهور کند و باعث ایجاد یک قسمت دیگر از آبله مرغان شود.

این بیماری در بزرگسالان به شکل زونا ایجاد می شود. اگر سیستم ایمنی بدن به طور موقت ضعیف شود، ویروس آبله مرغان ممکن است به صورت زونا دوباره فعال شود که معمولاً به دلیل بالا رفتن سن یا داشتن بیماری ناتوان کننده ای رخ می دهد.

بیشتر بخوانید
اگزما در کودکان از علائم تا درمان

چگونه می توان از آبله مرغان پیشگیری کرد؟

واکسن آبله مرغان در 98 درصد افرادی که دو دوز توصیه شده را دریافت می کنند، از آبله مرغان جلوگیری می کند. کودک شما باید در سن 12 تا 15 ماهگی واکسن آبله مرغان را دریافت کند.

کودکان بزرگتر و بزرگسالانی که واکسینه نشده یا در معرض خطر قرار نگرفته اند ممکن است دوزهای واکسنی را دریافت کنند. از آنجا که آبله مرغان در افراد مسن شدیدتر می شود، افرادی که واکسینه نشده اند ممکن است تصمیم بگیرند که بعداً این واکسن را دریافت کنند.

افرادی که قادر به دریافت واکسن نیستند می توانند با محدود کردن تماس با افراد آلوده سعی در جلوگیری از ویروس داشته باشند. اما این می تواند دشوار باشد. آبله مرغان را نمی توان با تاول های آن تشخیص داد تا اینکه از چند روز قبل در دیگران قابل انتشار است.

به بیشتر افرادی که مبتلا به آبله مرغان هستند، توصیه می شود علائم خود را کنترل کنند در حالی که باید منتظر باشند ویروس از سیستم بدنی عبور آنها کند. به والدین گفته خواهد شد كه كودكان را از مدرسه یا کلاس های ورزشی و وارد شدن به جمع دور نگه دارند تا از شیوع ویروس جلوگیری كنند. بزرگسالان آلوده نیز باید در خانه بمانند.

پزشک شما ممکن است داروهای آنتی هیستامین یا پمادهای موضعی تجویز کند، یا ممکن است برای تسکین خارش این داروها را بدون نسخه بخرید. همچنین می توانید خارش پوست را با استفاده از موارد زیر تسکین دهید:

  • استحمام ولرم
  • استفاده از لوسیون بدون بو
  • پوشیدن لباس سبک و نرم

در صورت بروز عوارض ویروس یا قرار گرفتن در معرض عوارض جانبی، ممکن است پزشک داروهای ضد ویروسی را برای شما تجویز کند. افراد در معرض خطر معمولاً جوانان، افراد مسن یا کسانی که دارای مسائل پزشکی اساسی هستند. این داروهای ضد ویروس آبله مرغان را درمان نمی کنند. آنها با کاهش سرعت فعالیت ویروسی علائم را کمتر می کنند. این اجازه می دهد تا سیستم ایمنی بدن شما سریعتر بهبود یابد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
بیماری دست، پا و بدن در کودکان

بیماری دست، پا و بدن در کودکان

بیماری دست، پا و دهان در کودکان یک عفونت خفیف است که می تواند باعث ایجاد راش پوستی، زخم های دهان و تاول در دست ها و پاها...

تب مخملک در کودکان

تب مخملک در کودکان

تب مخملک نوعی بیماری باکتریایی است که معمولا در کودکان 5 تا 15 سال که به گلو درد مبتلا هستند دیده می شود. باکتری عامل گلو...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *